en blogg

Direktlänk till inlägg 7 februari 2012

Feminism, könsroller, genus etc etc

Av Grodan Boll - 7 februari 2012 21:28

(Detta är ett gammalt inlägg från min gamla blogg. Ber om ursäkt för en del stavfel och grammatiska fel som jag inte orkat ändra.)

http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab

Är det bara jag som är så otroligt trött på frågor om genusteori och jämställdhet? Men oj så får man ju inte säga i PK-Sverige!! Här tar vi för givet att alla är feminister och är man inte det placeras man i facket ”onda människor” och behandlas därefter. Jag är väldigt ovillig att hoppa in i diskussioner om jämställdhet, könsroller, genusteori etc dels för att jag inte är superpåläst och dels för att mina åsikter inte tillhör de godkända åsikterna.

Vill bara klargöra en sak: när jag säger att jag är trött på tjat om jämställdhet så är det INTE för att jag anser att jämställdhet är oviktigt. Tvärtom. Jag tycker att ett jämställt samhälle är nödvändigt och väldigt viktigt för att vi ska kunna utvecklas framåt som ett samhälle och som en art. Detta säger jag inte bara för att jag känner att jag måste säga så för att inte bli spottad på… jag tycker faktiskt det. MEN! Jag är otroligt trött på att jämställdshetsdebatten alltid är vinklad utefter några påståenden som man antar är sant utan att man går in på djupet och analyserar de. Man får bara diskutera jämställdhet inom vissa ramar i Sverige. Dessutom har folk en tendens att i sin strävan efter jämställdhet börja argumentera ur ett ”ojämställt” tänkande.


I. Jag köper inte hela grejen med hur könsroller formar våra personligheter och beteenden. Det råder ingen tvekan om att våran uppväxt påverkas av könsroller och förutbestämda normer men det betyder inte automatiskt att om barn fick växa upp under totalt objektiva omständigheter så hade flickor och pojkar varit precis likadana. Det är ändå vetenskapligt dokumenterat att män och kvinnor inte är likadana rent biologiskt, och då menar jag inte enbart de uppenbara fysiska skillnaderna. Nu vet jag inte riktigt själv om hur olika jag faktiskt tror att män och kvinnor är. Har inte gjort några djupa efterforskningar och tänker inte argumentera för det ena eller det andra… MEN, ifall vi nu antar att män och kvinnor faktiskt ÄR olika på vissa sätt…. vad är problemet med det? Det betyder inte att den ena är bättre än den andra. Det bidrar ju bara till mångfalden i världen. Även om jag inte är helt inte är helt 100% på att det skulle finnas större skillnader mellan män och kvinnor annat än yttre fysiska kvaliteer så tänker jag inte bara pga det totalt avfärda en sådan möjlighet pga ideologi eller önsketänkande. Dessutom skulle jag vilja hävda att det är totalt omöjligt att ge ett barn en objektiv uppfostran i vilket fall som helst. Det kommer alltid finnas normer och de är inte enbart kopplade till kön utan även andra faktorer. Könsneutralt uppfostrande av barn på en rimlig nivå ser jag som positivt men jag tycker att allt tjat om könsneutralitet börjar gå lite överstyr. De mest fanatiska genusmänniskorna skulle ju vilja förbjuda gungor och sandlådor på dagis. I deras värld är ALLTING genuskodat. Men så fort verkligheten inte är kompatibelt med ideologi så vill dessa människor förändra verkligheten istället för att tänka om sin trångsynta ideologi. SÄTT FAKTA FRAMFÖR IDEOLOGI! Även om du inte gillar verkligheten så är det bättre att se den för vad det är.

Personligen tycker jag faktiskt att det finns större problem i världen än att vissa föräldrar föredrar att ge dockor till sina döttrar och bilar till sina söner. Hela grejen med rosa/blått och allt detta kan man ju snacka om hur länge som helst så orkar inte ens ta upp det… ifall jag hade barn hade jag bara låtit han/hon bestämma helt själv vilka leksaker som han/hon skulle vilja ha. Och ifall barnet är för ungt för att välja så skulle jag bara köpt lite olika sorters leksaker och sett vilka han/hon skulle föredragit. Inte så jävla mycket svårare än så. Däremot hade jag inte tvingat en son att leka med dockor eller tvingat en dotter att leka med bilar bara för att gå emot könsrollerna. Man vinner ingenting på det, man skapar bara motsatta könsroller. Istället för att censurera och bestämma så är det bättre att låta barnet bestämma och erbjuda alternativ.


II. Könskvotering & särbehandling != jämställdhet. För er som inte fattar, != är ett matematiskt konnektiv som betyder ”skilt från” eller ”är icke”. Könskvotering gör inget för att främja jämställdhet. Tvärtom är det raka motsatsen till jämställdhet. Jämställdhet betyder per definition att det ska råda lika villkor för män och kvinnor, ingen grupp ska ha speciella rättigheter över den andra utan ska behandlas som jämlika. Könskvotering betyder dock att man får en enklare väg in i arbetslivet än vissa andra baserat på ens könsorgan. Hela grejen är så absurd att man blir mörkrädd. De som är ”könskvoteringsivrare” är ju bara engagerade i frågan så snart det gäller att kvotera in kvinnor i högstatusyrken, men aldrig tvärtom. Det finns väl mer branscher som är mansdominerade än de som ger hög status och hög lön? När hörde du sist någon argumentera för att vi måste kvotera in fler kvinnliga asfaltsläggare t.ex.? Nej just det, aldrig. Att behandla individer av ett visst kön bättre än alla andra är inte mycket än att behandla vissa etniska grupper bättre än andra. Det är inte rättvisa. Och ifall du är kvinna, vill du inte förtjäna din position din position pga att du faktiskt har kompetens hellre än att bli behandlad som en odugling som behöver kvoteringslagar på din sida för att komma någon vart?


III. Vissa människor har en tendens att endast tala ur kvinnors perspektiv när de diskuterar jämställdhet. Jag har svårt att ta vad dessa människor har att säga på allvar. Varför skulle jag bry mig om vad person x har att säga om jämställdhet ifall denna person bara bryr sig om jämställdhet som gynnar det ENA könet? Då är ju den personen inte så jävla pro-jämställdhet trots allt. Är inte män också delaktiga i jämställdshetsfrågan? Ibland verkar det inte så.

Finns det inte förutfattade meningar och orealisitiska förväntningar på hur MÄN ska se ut och bete sig? Finns det inte MÄN som blir diskriminerade pga sitt kön? Finns det inte MÄN som blir offer för våld i hemmet? Svaret på alla dessa frågor är förstås JA, till mångas förvåning.

De flesta som diskuterar jämställdhet gör det ur en vinklad bild av verkligheten där man antar att alla kvinnor är offer och att samma orättvisor eller problem inte existerar för män. Detta är inte en utgångspunkt i debatten som gynnar våran jämställdhet! T.ex när man talar om sexistisk reklam så är det ALLTID underförstått att man menar sexistiskt mot kvinnor. Det finns väl mycket reklam med lättklädda män också, bredaxlade män som är perfekt trimmade och ansade överallt med ett sexpack som heter duga. Personligen ser jag inte ens problemet med det men för de som verkligen tycker det är ett stort problem med hur media printar in bilder i ungas medvetande om hur man BÖR se ut och bete sig utefter sitt kön borde väl tycka det är lika allvarligt oavsett om det berör tjejer eller killar? När man delar upp det på det här sättet så gör man ju något som, i alla fall i min värld, inte känns så jävla jämställt. Under hela min skolgång har jag alltid fått höra om hur synd det är om tjejer och hur jobbigt det är att vara en tonårstjej. Ursäkta mig men det är inte så jävla lätt att vara en tonårskille heller. Det finns så jävla mycket krav och ideal på hur man ska bete sig. Som kille ska man helst vara en känslolös robot som aldrig gråter eller visar ömhet, för då är man en fjolla. T.ex varför pratar man om KVINNOmisshandel som ett problem istället för bara ren och skär misshandel? Btw, de flesta våldsoffer är män. I så fall borde det ju, enligt er, vara ett mer relevant ämne att tala om MANSmisshandel, eller hur? Vissa blir chockerade om hur många män som misshandlas i hemmet också. Det är vanligare än vad ni tror. Mörkertalet är nog väldigt stort också med tanke på att ifall en kvinna har varit offer för våld från en man så får hon massa sympati… men ifall en man har varit offer för våld av en kvinna så är han förstås en jävla fjolla som borde ta och vara lite mer manligare och sätta sitt fruntimmer på plats. Ja, det finns mycket machofasoner även i ”jämställda Sverige”.


Nu har jag tjatat klart om det här ämnet.. för idag. Jag kan forstsätta i all oändlighet. Ser fram emot eventuella hatkommentarer, fast skulle nog föredra intelligenta kommenterarer

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grodan Boll - 18 januari 2015 03:52

Jag kommer hädanefter att blogga på https://kimjongchill.wordpress.com/ istället.   Peace! ...

Av Grodan Boll - 6 juni 2013 02:35

Läste precis igenom Hanna Fridés krönika om våld i tv-spel och jag ville ge mina kommentarer. Ni hittar hennes krönika här: http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/746941-sexuellt-tevespelsvald-paverkar-mannens-bemotande-av-kvinnor   Hanna börjar me...

Av Grodan Boll - 31 maj 2013 20:25


  Metros skribent och krönikör skrev för ett tag sen en liten artikel som som handlar lite om feminismens roll i samhället osv. Ni hittar artikeln här: http://www.metro.se/kolumner/sta-for-att-ni-ar-fega-far/EVHllk!5tf89VoN2xQc/ Som ni ser...

Av Grodan Boll - 26 maj 2013 23:36

Gött att våra folkvalda ministrar, folkets representanter, som får gratis bostad i huvudstadens centrum samt en väldigt hög (skattebetald) lön ändå har 0 krav på sig att uppvisa någon form av intelligens eller ens bildning inom områdena där de är til...

Av Grodan Boll - 26 maj 2013 23:06

Ni har säkert liksom sett den här listan som delas vilt på Facebook och Twitter som heter "33 anledningar varför feminism behövs". Om du inte sett den än så kolla in den här: http://trettiotreanledningar.com/ Jag läste igenom hela listan med ett...

Ovido - Quiz & Flashcards