en blogg

Direktlänk till inlägg 31 maj 2013

Ickefeminister skiter i jämställdhet enligt Lisa Magnusson

Av Grodan Boll - 31 maj 2013 20:25

 


Metros skribent och krönikör skrev för ett tag sen en liten artikel som som handlar lite om feminismens roll i samhället osv. Ni hittar artikeln här: http://www.metro.se/kolumner/sta-for-att-ni-ar-fega-far/EVHllk!5tf89VoN2xQc/


Som ni ser så är den några månader gammal egentligen men jag såg den först för några dagar sen så tänkte bara kommentera lite om innehållet. Lisa Magnusson är en skicklig debattör som har skrivit mycket bra artiklar genom åren, förut skrev hon för Aftonbladet och då brukade jag referera till henne som "den enda ljuspunkten på Aftonbladets hemsida". Nu skriver hon dock för Metro och nu när jag läst igenom hennes senaste material känner jag mig mindre imponerad. Något som genomsyrar hennes artiklar är att det ofta känns som att hon inte alls försöker förstå sig på argumenten mot hennes position. Istället är det ena strawman efter den andra. Jag skrev häromdagen ett blogginlägg där jag pratade om den (på nätet) omtalade sajten trettiotreanledningar.com och jag tog upp att en av problemen med feminism idag är det absolutistiska tänkandet, att man förutsätter att den som inte kallar sig feminist måste vara någon form av misogynist. Lisa Magnussons verkar själv dela denna upfattningen vilket märks i hennes artikel.


"Men om inte feministerna hade funnits där och kämpat för kvinnors rösträtt, arvsrätt, arbetsrätt och en massa annat som fortfarande behövs göras, då hade inte de där som är för-jämställdhet-men-inte-feminism lyft ett finger, det är då ett som är säkert! Då hade kvinnor fortfarande varit livegna. För motsvarigheten till att vara för-jämställdhet-men-inte-feminism för hundra år sedan – år 1912 – var inte att vara för alla de rättigheter som kvinnor har nu, utan tvärtom att vara för alla rättigheter som kvinnor hade då. Det vill säga ingen rösträtt, ingen allmän behörighet till universitetsutbildning, ingen rätt att arbeta med vad de ville, ingen rätt att neka sin make sex, ingen rätt till preventivmedel, ingen rätt till abort. Till exempel."

 


Det stämmer helt och hållet att det är tack vare den feministiska rörelsen som dessa framsteg har kunnat ske. Jag skulle aldrig få för mig att försöka underminera de historiska och revolutionerande förändringar som feminism har bidragit med för att främja jämställdhet genom historien. Dock så utvecklas feminism som ideologi med tiden och den tidens feminister som växte sig starka på 60- och 70-talet delar inte nödvändigtvis alla de ideologiska företeelser som präglar dagens feministiska rörelse. Dagens feminism går praktiskt taget hand i hand med queer-teori/genusteori samt den här idén om att orättvisor kan härledas tillbaks till "patriarkatet". Mång moderna feministiska rörelser såsom ROKS har även tagit till sig idén om att mäns orättvisor mot kvinnor grundar sig i en manlig vilja att känna makt över kvinnor. Många kvinnor håller hårt fast vid den här hypotesen och alla problem från könsdiskriminering, kvinnomisshandel, våldtäkt, sexism etc härleds tillbaka till detta, till viss del, ogrundade antagandet. För min del är det bara alldeles för simplistiskt och endimensionellt och jag tycker aldrig att det är en bra idé att ta till sig en ideologisk övertygelse som försöker klumpa ihop en stor mängd olika komplexa problem och säga att det finns ett enkelt svar på alla. När det gäller queer- och genusteori så finner jag dessa ämnen intressanta och även om det jag visst anser att det finns värde i dem så kan jag bara inte hålla med vissa av idéerna som hör till, kan säkert skriva ett separat blogginlägg om detta en annan gång. Jag kan helt enkelt inte ställa mig bakom vissa av de ideologiska ståndpunkterna och värderingarna som präglar postmodern feminism. Jag vet att feminism inte är en enhetlig rörelse som alla tror på samma saker, men att det är en splittrad ideologi innebär också att man får döma dagens feminism efter vad feminister står för och vilka idéer som förs fram i feminismens namn. Detta får mig att avstå från att kalla mig feminist, det har dock inget att göra med att jag inte skulle tro på jämställdhet mellan könen. Att säga att folk som avstår från att kalla sig feminister därmed inte stödjer lika rättigheter är en retorisk halmdocka.


Lisa fortsätter:


"Och nej, man behöver inte viga sitt liv åt att kämpa för allas lika värde, man behöver inte ens sympatisera med den kampen. Men stå då för det! Stå för att ni är riktiga jävla fega får som skiter i mänskliga rättigheter, att ni bara kommer att skriva under på det allmänt vedertagna och sedan efteråt låtsas att ni tyckt just precis så hela tiden."

 

Ännu en halmdocka. Det Lisa försöker implicera är att den som inte är en feminist inte heller står för kampen för ett jämställt samhälle och är därmed fega får. Totalt felaktigt. Detta hade man väl kunnat påstå om feminism var ekvivalent utbytbart med jämställdhet, men som jag förklarat så är feminism mer än bara jämställdhet. Jag vet att det finns vissa människor som påstår att det enda feminism handlar om är jämställdhet och inget mer. Nej, i så fall hade ordet inte ens behövt existera över huvud taget och inte heller den här debatten. Feminism är och har alltid varit en ideologi. Tänk om jag hittade på en egen ideoligi mot rasism men som dessutom hade egna särskilda förklaringar på varför rasism existerar och hur man eliminerar den. Om jag då sedan påstod att alla som inte skrev under för min specifika "anti-rasism-ideologi" var rasister eller folk som sket i kampen mot rasism, då hade nog inte många tagit mig seriöst, av goda skäl.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grodan Boll - 18 januari 2015 03:52

Jag kommer hädanefter att blogga på https://kimjongchill.wordpress.com/ istället.   Peace! ...

Av Grodan Boll - 6 juni 2013 02:35

Läste precis igenom Hanna Fridés krönika om våld i tv-spel och jag ville ge mina kommentarer. Ni hittar hennes krönika här: http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/746941-sexuellt-tevespelsvald-paverkar-mannens-bemotande-av-kvinnor   Hanna börjar me...

Av Grodan Boll - 26 maj 2013 23:36

Gött att våra folkvalda ministrar, folkets representanter, som får gratis bostad i huvudstadens centrum samt en väldigt hög (skattebetald) lön ändå har 0 krav på sig att uppvisa någon form av intelligens eller ens bildning inom områdena där de är til...

Av Grodan Boll - 26 maj 2013 23:06

Ni har säkert liksom sett den här listan som delas vilt på Facebook och Twitter som heter "33 anledningar varför feminism behövs". Om du inte sett den än så kolla in den här: http://trettiotreanledningar.com/ Jag läste igenom hela listan med ett...

Av Grodan Boll - 10 februari 2013 03:17

Ni har säkert allihopa hört om debatten kring näthat mot kvinnor som har blossat upp på senaste, inte minst i och med den här videon som har cirkulerat på sociala medier och upprört många: Saken är den att vi lever i ett samhälle där man s...

Ovido - Quiz & Flashcards