en blogg

Direktlänk till inlägg 6 juni 2013

Våld mot kvinnor i tv-spel

Av Grodan Boll - 6 juni 2013 02:35

Läste precis igenom Hanna Fridés krönika om våld i tv-spel och jag ville ge mina kommentarer. Ni hittar hennes krönika här: http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/746941-sexuellt-tevespelsvald-paverkar-mannens-bemotande-av-kvinnor


Hanna börjar med att skriva:


"Anita Sarkeesian, med den feministiska, gamingorienterade Youtube-kanalen Feminist Frequency, släppte nyligen del två i hennes uppmärksammade serie Tropes vs Women, en serie med analyser av hur kvinnor porträtteras inom spelvärlden. I den senaste delen går hon framförallt igenom hur kvinnor brutalt mördas i spel. Inte på samma villkor som de manliga, utan i ytterst olika typer av situationer, och även för att de är just kvinnor. I en av delarna går hon igenom hur den manliga huvudkaraktären tvingas mörda den kvinnliga, oftast hans flickvän, för hennes eget bästa. Sarkeesian liknar det hela med att förmedla en bild av att våld mot kvinnovåld är helt okej, att hon "bad om det" och att det ändå är "för hennes eget bästa". Jag rekommenderar att ni ser episoden för att fullgott förstå vad jag talar om."


Nedan är videon som Hanna talar om.



Jag har kollat igenom Anita Sarkeesians videos och även om de är intressanta och lyfter upp en del bra poänger så har jag svårt för sättet som Anita Sarkeesian resonerar. Det finns mycket att säga om detta men jag ska försöka hålla mig relativt kort. Hennes resonemang präglas alltid utav en vilja att tolka kulturella element på ett sätt som överensstämmer med hennes ideologiska uppfattningar. Hon har en del kommentarer om specifika stereotyper av kvinnor som används i spel men har ingenting att säga om det faktum att det existerar lika mycket stereotyper om hur män porträtteras.
I videon av Anita Sarkeesian (se ovan) som Hanna Fridén syftar på så går Anita in på ämnet om våld mot kvinnor i tv-spel. Hon poängterar att kvinnor ofta används som inget mer än ett offer för hjälten att rädda. Det stämmer att detta är en överanvänd kliché som förmodligen beror på att spelmediumet fortfarande befinner sig i ett tidigt stadie av sin utveckling och spelutvecklare har ännu inte börjat experimentera med mer tredimensionella och djupa karaktärer i större utsträckning. De flesta tv-spelskaraktärer, vare sig kvinnor eller män, är ofta rätt endimensionella och baserade på någon form av uttjatad stereotyp. Skillnaden är bara att stereotypen skiljer sig från kvinnliga och manliga karaktärer. Hjältar är oftare män och offren, målet för hjälten att rädda, är oftare kvinnor. Detta är egentligen inget konstigt med tanke på att huvudmålgruppen för de flesta spelutvecklare har alltid varit främst unga män som vill kunna sätta sig in i hjältens roll. Idag spelas tv-spel alltmer även av kvinnor så det är upp till spelutvecklare att sluta leva i det förgångna utan inse att mer mångfald inom spelvärlden hade varit en positiv utveckling.
Anita fortsätter med att gå in på ett fenomen där det kvinnliga offret dödas eller blir tvingad att dödas av hjälten. I alla fall där detta händer så var det på grund av någon övernaturlig händelse som gav hjälten ingen annan utväg. T.ex att det kvinnliga offret förvandlas till en zombie, är på väg att transformeras till ett monster, eller är utsatt av någon form av lidande som inte kan förhindras. Med andra ord, i varenda fall då detta fall har uppmärksammats i Anitas video så var det ett fall där hjälten antingen hade något val eller gjorde det utav medlidande eller till och med en direkt önskan. Personligen ser jag inte riktigt problemet då detta fenomen alltid är sammanlänkat med omständigheter där det ändå uppfattas som moraliskt rättfärdigat. Samma problem existerar även fast där män tar offerrollen, men Anita skulle aldrig ta upp ett sådant fall eller ännu mindre försöka länka ihop det med någon form av könsdiskriminering eller förakt mot män. Anita väljer dock att tolka fenomenet (som förresten är inte alls så vanligt som Anita vill få det att framstå) som någon form av könsfråga direkt sammankopplat med misogyni och sexism. Det är visserligen en tolkning som det kan finnas någon form av värde i men som vanligt så agerar Anita som om det vore den enda möjliga tolkningen.
Anita går ännu längre och påstår att denna form av porträttering av kvinnor som offer som blir dödade (ibland av hjälten) i spel utgör någon form av misogyni och har en negativ effekt på spelare med tanke på det faktiska våld gentemot kvinnor som existerar i vårat samhälle. Hon drar upp siffror om hur många män som är offer för våld i hemmet och påpekar att det är ett globalt problem. Detta resonemang kan jag inte beskriva på något annat sätt än korkat och oigenomtänkt. Anita menar att eftersom våldet mot kvinnor i tv-spel i dessa fåtal fall porträtteras som en akt av medlidande för kvinnans egna bästa så innebär det någon form av rättfärdigande för våld mot kvinnor i verkligheten. Det är en väldigt tvivelaktig poäng då våldet mot kvinnor i tv-spel som hon syftar på sker i samband med extrema och ofta övernaturliga omständigheter, något som inte kan sägas om våldet som sker i verkliga livet. Våldet i tv-spelen får därför dömas utifrån det sammanhang som existerar inom spelet. Ett annat problem med Anitas resonemang är att om hon vill vara konsekvent så borde ju även detsamma gälla för män. Om jag t.ex påpekade spel att där män dödas under liknande omständigheter kunde sammankopplas med våld som sker mot i verkligheten så hade ingen tagit mig på allvar, alls. Låt oss heller inte glömma att statistiskt sett är män oftast offer för våldsbrott, detsamma gäller för våld i hemmet. Om Anita hade velat vara konsistent med sina påståenden hade hon helt enkelt sagt all denna formen av våld i tv-spel var fel, punkt slut. Men istället väljer hon bekvämt nog att begränsa det till just våld mot kvinnor. I slutet av videon nämner Anita ett fåtal indiespel som enligt henne porträtterar kvinnor som mister livet på ett mer nyanserat och realistiskt sett i och med att man faktiskt får ta del av den sorg som det faktiskt innebär. Enligt Anita är detta det korrekta sättet att porträttera en kvinnas död i ett spel och hon menar att kvinnor inte ska få vara ett disponiblet objekt. Jag har väldigt mycket invändningar mot denna formen av resonemang. För det första så dödar man betydligt fler män än kvinnor i de flesta mainstreamspel. T.ex alla soldater man mejar ner i Call of Duty, alla ninjor som strimlas till bitar i Ninja Gaiden etc etc. Varför är det okej att dessa offer är inget mer än disponabla objekt? Varför är det okej att dessa är inga mer än endimensiolla karaktärer som bara existerar för att spelaren ska ha någon att slakta? Varför är det okej att deras död trivialiseras utan att de emotionella implikationerna utforskas? Är det ens ett rimligt krav att en karaktärs död måste behandlas på ett realistiskt och djupare sätt för att det ska vara okej? Enligt mig är det ett galet krav att ställa, ett krav som i princip invaliderar nästan varenda populärt spel som existerar. Ett spel är enbart ett spel och har ingen skyldighet att gå inpå etiska aspekter.
Anita fokuserar med andra ord som vanligt enbart fall då kvinnor drabbas när hon analyserar ett negativt fenomen. Hon undviker totalt att ens gå in på fall där män antar offerrollen. Hon tolkar allt som att vara misogynistiskt och kvinnofientligt. Det är samma problem som också präglar Anitas övriga videos och anledningen till varför jag har svårt att ta till mig mycket av vad hon säger.


Men låt oss nu övergå till Hannas krönika som fungerar som en direkt uppföljning av Anitas video.


"Om vi tittar runt på internet, och då menar jag inte porrsidor, utan helt vanliga öppna sidor som Youtube, så ser vi väldigt mycket material av den här sorten. Från Mortal Kombat ser vi scener där de kvinnliga karaktären slits av på mitten, från vaginan och upp, för att sedan kollapsa ner på marken i en pöl av dött kött och blod."


Detta är varför folk som vill kritiserara spel rent över något borde veta något om spel rent allmänt. Mortal Kombat är ett blodigt fightingspel som har gjort sig känt för sitt over the top våld. När en spelare vinner över en annan kan man utföra en "fatality move" där ens karaktär avrättar motståndaren på ett väldigt brutalt sätt. Det kan tyckas osmakligt men det är däremot ingen kvinnofientligt över det hela. Både kvinnor och män avrättas på likadana sätt så det beror enbart på vilka karaktärer man väljer att spela. Ifall förloaren spelade en manlig karaktär så avrättas denna på ett lika brutalt sätt. Att Hanna försöker ta upp detta som ett exempel på misogynism tyder på hennes okunskap och jag finner det smått desperat från hennes sida.



"Oftast laddar användarna i fråga enbart upp videomaterial av slaget med kvinnor som mördas, eller för den del äts upp levande, och kommentarsfälten är fyllda av hur sexigt det är och hur kåta folk blir av att titta på det."


Eh nej. Detta är rent utav felaktigt. När det kommer till bara Mortal Kombat så finns varenda "fatality move" uppladdad för alla att beskåda över YouTube. Detta har inget att göra med våld mot kvinnor. Och när vi ändå är igång, testa att på YouTube söka efter "Manhunt executions" så får ni se videos som täcker varenda möjligt sätt att avrätta någon i spelet Manhunt. I varenda fall är offret en man. Är detta bevis på att män blir förtrycka eller något? Knappast. Men konsistens är inget som Hanna vet något om. Vad det är för kommentarer Hanna syftar på vet jag inte. Jag kunde själv inte hitta några exempel där folk kommenterat att våldet är sexigt eller upphetsande. Även om sådana kommenterar finns så är det knappast något vanligt fenomen som Hanna vill försöka påstå. Att det finns sjuka människor är ju knappast något nytt, sen så är YouTubes kommentarsfält fullt av troll vilket man också bör ha i åtanke.


"Det finns alltså en annan dimension av det hela. Det handlar inte bara om att godkänna våld mot kvinnor för att de är just kvinnor, utan mycket av den här sortens material är specifikt anpassat för manliga spelare som helt enkelt tänder på det."


Detta är ett väldigt absurd påstående som egentligen inte grundar sig i någon form av fakta över huvud taget. Hennes basis för detta resonemang är våldsamt innehåll från specifikt spelet Mortal Kombat, som hon uppenbarligen inte förstår sig på speciellt bra, samt några enstaka kommentarer som Hanna lyckats luska fram. Med denna lilla information påstår Hanna alltså att våldet existerar som ett sexuellt fenomen för att tillfredsställa de manliga sadistiska spelarna. Ja... det är ju också en tolkning.


"Det skojas om att våldta kvinnor, det talas öppet och glatt om våldtäktsporr, tjejerna som hänger på samma forum får skratta glatt och hålla med, eller genast bli sönderflejmade. De unga kvinnorna som framför kritik, behandlas snabbt verbalt på samma vis som kvinnorna behandlas i spelen. Det handlar inte om fiktion längre, det handlar om verklighet. Det sker inte bara i spelet, utan samma hot och samma världsbild förmedlas dagligen. Det här skedde när jag var yngre och hängde i spelforum, och det sker till samma grad idag."


Jag antar att det beror lite på vilken sorts forum man hänger i. Går man till 4chan är det inte direkt ovanligt med skämt om våldtäkt. Å andra sidan så skämtar 4chan-användare med absolut allt, även saker bra mycket värre än våldtäkt. Det finns denna sortens människor överallt och man tycks aldrig helt bli av med dem. Dock att skylla deras agerande på våld mot kvinnor i spelvärlden är extremt simplistisk och korkat. Sen så vill jag påstå att det inte är så speciellt vanligt med denna formen av våldtäktsskämt, låter mest som att Hanna har en egen väldigt skev verklighetsuppfattning för i de allra flesta forum och communities så modereras innehåll och den formen av kommentarer accepteras inte av de policys som används. Kolla till exempel på Reddit, en av internets mesta använda forum, också en av internets mest politiskt korrekta ställen (med undantag av vissa subreddits). Där hade inte ett våldtäktsskämt blivit det minsta uppskattat utan hade snarare blivit downvotead rejält. Sen att försöka hitta en koppling mellan våldet i spelen och "flejmingen" (som Hanna så vackert uttrycker det) är bara desperat och långsökt.


"Det är en problematik när den här typen av material smittar av sig på så mångas dagliga beteende, samt syn och bemötande av kvinnor. Jag är inte en av de personerna som anser att det finns någon fara med spel där folk springer runt med svärd eller skjutvapen för att vinna över sin motståndare. Skillnaden är att det inte handlar om att mörda, det handlar om att vinna, och det är inte så olikt att spela en fotbollsmatch när det kommer till kritan."


Ja, en Counterstrike match till exempel fungerar som en form av tävling, en kompetitiv sport. Dock dör ju fortfarande karaktärer i spelet, så varför är det i så fall okej om du nu har så starka invändningar mot fiktivt våld mot karaktärer? Eller är det för att karaktärerna i dessa fall är nästan uteslutande män?


"Men de här momenten i spel med kvinnorna handlar om grov tortyr, där kvinnan oftast är lagd i en sexuell situation md brösten tydliga, benen särade och hon sedan bönar och ber om äntligen få bli mördad av hjälten."


Visa mig ett enda exempel där en kvinna ligger i en sexuell ställning, blottad och ber om att få bli dödad. Inte ens i Anitas video, där Anita desperat har försökt hitta de värsta exemplen som finns tillgängliga, så finns det en enda scen som är såpass brutal som du beskriver. Du hittar på något som inte finns genom att försöka prata om ett scenario som du inte ens kan ge belägg för. Och att det skulle finnas ett sexuellt element inblandat är också något du själv läst in, du baserade det helt och hållet på kommentarer du läst på YouTube. Och varför har du ingenting att säga mot grov tortyr av manliga karaktärer? Samma inkonsistens och dubbelmoral som vanligt.


"Det handlar inte om att vinna, det handlar inte om ett spel eller en lek – det handlar om ren och skär snuff och jag förstår inte varför den är så omtyckt och accepterad inom vardagsunderhållning."


Nej det är inte snuff, lär dig vad snuff är innan du försöker yttra dig om det. För att något ens ska kunna räknas som snuff så är det första grundkriteriet att våldet är på riktigt, inte fiktivt. Och anledningen till att det är accepterat är väl förmodligen av samma anledning som det är allmänt accepterat att porträttera våld inom andra underhållningsformer.


Aja, nu orkar jag inte skriva mer. Ska försöka blogga om något annat nästa gång, börjar bli trött på detta ämnet. Finns mycket annat jag egentligen hellre pratar om. Ha en trevlig nationaldag allesammans!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grodan Boll - 18 januari 2015 03:52

Jag kommer hädanefter att blogga på https://kimjongchill.wordpress.com/ istället.   Peace! ...

Av Grodan Boll - 31 maj 2013 20:25


  Metros skribent och krönikör skrev för ett tag sen en liten artikel som som handlar lite om feminismens roll i samhället osv. Ni hittar artikeln här: http://www.metro.se/kolumner/sta-for-att-ni-ar-fega-far/EVHllk!5tf89VoN2xQc/ Som ni ser...

Av Grodan Boll - 26 maj 2013 23:36

Gött att våra folkvalda ministrar, folkets representanter, som får gratis bostad i huvudstadens centrum samt en väldigt hög (skattebetald) lön ändå har 0 krav på sig att uppvisa någon form av intelligens eller ens bildning inom områdena där de är til...

Av Grodan Boll - 26 maj 2013 23:06

Ni har säkert liksom sett den här listan som delas vilt på Facebook och Twitter som heter "33 anledningar varför feminism behövs". Om du inte sett den än så kolla in den här: http://trettiotreanledningar.com/ Jag läste igenom hela listan med ett...

Av Grodan Boll - 10 februari 2013 03:17

Ni har säkert allihopa hört om debatten kring näthat mot kvinnor som har blossat upp på senaste, inte minst i och med den här videon som har cirkulerat på sociala medier och upprört många: Saken är den att vi lever i ett samhälle där man s...

Ovido - Quiz & Flashcards