en blogg

Direktlänk till inlägg 26 maj 2013

KD's Maria Larsson idiotförklarar sig själv återigen

Av Grodan Boll - 26 maj 2013 23:36

Gött att våra folkvalda ministrar, folkets representanter, som får gratis bostad i huvudstadens centrum samt en väldigt hög (skattebetald) lön ändå har 0 krav på sig att uppvisa någon form av intelligens eller ens bildning inom områdena där de är tillsatta :D Detta är i och för sig knappast något nytt och absolut inget som är unikt för Maria Larsson, men det är just henne som jag kommer att prata om idag.


Maria Larsson skrev häromdagen en debattartikel om svensk narkotikapolitik och mer specifikt drogen cannabis. Artikeln går att hitta här: http://www.aftonbladet.se/debatt/article16739935.ab

Man kan inte annat än att förundras över den bristande kunskapen som präglar hela artikeln. Till att börja med, titeln är "Unga underskattar risken med cannabis", dock förklarar hon ingenstans i artikeln vad för risker cannabis ens medför. Detta är förmodligen för att till och med Maria Larsson vet att det finns inga allvarliga dokumenterade risker med att bruka cannabis. Och ja, jag använder ordet bruka. Konservativa poltiker vill gärna enbart använda "missbruk" istället så fort man pratar om narkotika som ett retoriskt knep att förknippa vissa droger med missbruk och våra socialt accepterade droger (tobak och alkohol) med bruk.


Maria Larsson påepekar även att fler unga idag testar cannabis. Notera också att det är skillnad på att bara testa en drog och att faktiskt regelbundet förbruka den, men människor som ligger bakom denna sortens skräckpropaganda vill gärna få en att tro att det inte finns någon gräns emellan. Att om man en gång testat är man för evigt dömd att leva som ett äcklig pundare. Maria Larsson nämner inte unga idag även konsumererar MINDRE alkohol än vad de tidigare gjort, så ifall föredrar att bruka cannabis över alkohol så är det egentligen bara ett sunt tecken då cannabis är praktiskt taget ofarligt medans alkohol dödar runt 7000 människor varje år i Sverige samt ligger bakom 30% av alla trafikolyckor. I och med internet och en bredare kunskap om droger så har många unga också förstått att skräckhistorierna man hört i skolan är just det, enbart historier. Bland de absolut farligaste och mest destruktiva droger som vi känner till ligger tobak och alkohol högt upp på den listan. Enbart vissa droger såsom kokain, heroin, anabola steroider etc kan klassas som värre. Cannabis, LSD, Ecstasy, amfetamin etc är allihopa statistiskt och vetenskapligt sett mindre skadliga. Att sitta och oroa sig över att någon röker en planta då och då med argumentet att det är dåligt för en samtidigt som vi praktiskt taget glorifierar masskonsmtion av alkohol och supa skallen av oss varje midsommar, nyårsafton, valborg etc är rent hyckleri.


För mig är det också en principiell fråga, rätten att få göra vad man vill med sin kropp. Jag borde få lov att göra vad jag vill med min egen kropp då det enbart kan skada mig och ingen annan. Om våran stat har rätten att straffa för mig för att jag skadat mig själv kan jag knappast påstå att jag är en fri individ i ett fritt samhälle. Och om vi nu ska förbjuda vissa droger så är väl det mest logiska att man baserar det på hur stor skadlig effekt drogen i fråga har på samhället? Det tycker jag låter mest logiskt i alla fall, men svensk narkotikapolitik saknar dessvärre logik. Inget som är unikt för just svensk narkotikapolitk dock, de flesta drogförbuden vi har är genom förslag som har kommit utifrån som nästan aldrig har rättfärdigats genom forskning eller empirisk fakta. Förbudet på cannabis är ett klockrent exempel, men det ska nog tala mer om en annan dag.


Maria Larsson pratar vidare om att det krävs krafttag mot narkotikan samt mer kunskap om ämnet. Synd bara för henne att all fakta är på min sida och inte hennes. Det finns en anledning till varför cannabis börjar legaliseras världen runt. I Portugal har nästan alla droger varit lagliga under en längre tid och man har där erbjudit hjälp till tunga narkomaner. Det har visat sig vara ett lyckat experiment och det finns mindre problem där med drogmissbruk än i många andra europeiska länder. Legaliseringen av cannabis i Nederländerna har INTE bidgragit till större användning, tvärtom så är det färre procentuellt som brukar cannabis där än i USA. På tal om USA, i flera stater har man legaliserat inte bara medicinsk cannabis utan även rekreationell cannabis, även i flera stater som tidigare varit superkonservativa gällande narkotika. Varför? Är alla dessa stater och nationer bara korkade? Nej, de har insett att det finns många positiva effekter utav legalisering. 


(Detta är ett gammalt inlägg som jag först sparade som utkast för jag inte var klar, sen glömde att skriva klart. Så jag publicerar den nu oklar istället, kommer aldrig orka skriva klart den. Hade massa tankar på vad jag ville få fram men ibland blir det för mycket på samma gång)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grodan Boll - 18 januari 2015 03:52

Jag kommer hädanefter att blogga på https://kimjongchill.wordpress.com/ istället.   Peace! ...

Av Grodan Boll - 6 juni 2013 02:35

Läste precis igenom Hanna Fridés krönika om våld i tv-spel och jag ville ge mina kommentarer. Ni hittar hennes krönika här: http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/746941-sexuellt-tevespelsvald-paverkar-mannens-bemotande-av-kvinnor   Hanna börjar me...

Av Grodan Boll - 31 maj 2013 20:25


  Metros skribent och krönikör skrev för ett tag sen en liten artikel som som handlar lite om feminismens roll i samhället osv. Ni hittar artikeln här: http://www.metro.se/kolumner/sta-for-att-ni-ar-fega-far/EVHllk!5tf89VoN2xQc/ Som ni ser...

Av Grodan Boll - 26 maj 2013 23:06

Ni har säkert liksom sett den här listan som delas vilt på Facebook och Twitter som heter "33 anledningar varför feminism behövs". Om du inte sett den än så kolla in den här: http://trettiotreanledningar.com/ Jag läste igenom hela listan med ett...

Av Grodan Boll - 10 februari 2013 03:17

Ni har säkert allihopa hört om debatten kring näthat mot kvinnor som har blossat upp på senaste, inte minst i och med den här videon som har cirkulerat på sociala medier och upprört många: Saken är den att vi lever i ett samhälle där man s...

Ovido - Quiz & Flashcards